Znamy laureatów 29. edycji Podlaskiej Marki
Siemiatycze
Pt. 21.04.2023 13:26:15
21
kwi 2023
kwi 2023
Zdobywców tej najstarszej i najważniejszej nagrody gospodarczej województwa podlaskiego ogłoszono 20 kwietnia podczas uroczystości w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Motywem przewodnim gali finałowej Podlaskiej Marki był kosmos, a nagrody gwiazdom tegorocznej edycji konkursu wręczali: marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki, wicemarszałkowie: Marek Olbryś i Sebastian Łukaszewicz oraz członkowie zarządu województwa: Wiesława Burnos i Marek Malinowski. Poznaliśmy też Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego, którym został pochodzący z Białegostoku, wybitny aktor Adam Woronowicz.
W poprzednich edycjach konkursu o Podlaską Markę rywalizowało tysiące produktów, osób, firm i przedsięwzięć. W tym roku w szranki stanęło ponad 350 kandydatów, spośród których ostatecznie do udziału w finale nominowano 29. Marszałek Kosicki podkreślał, że kapituła Podlaskiej Marki uważnie przygląda się zachodzącym we współczesnym świecie zmianom i co roku wskazuje te firmy, instytucje, przedsięwzięcia i osoby, które wybijają się ponad przeciętność.– Co roku chcemy postawić ich jako wzór, a przy okazji opowiedzieć o naszym miejscu na ziemi, o pięknym i wciąż zaskakującym województwie podlaskim. Jak ono odnajduje się w procesie ciągłych zmian cywilizacyjnych, kiedy nasze wczorajsze marzenia stają się codziennością – mówił marszałek, otwierając uroczystość. – Cieszę się, że Podlaska Marka niezmiennie przyciąga znakomitych gości, nie tylko z naszego regionu. Tym bardziej że zaraz udowodnimy, że Podlaskie ma czym się chwalić – dodał.
Artur Kosicki odczytał także list, który z okazji finału Podlaskiej Marki skierował do organizatorów Wiceprezes Rady Ministrów Jacek Sasin.
„Podlaskie to wyjątkowe miejsce na mapie naszej Ojczyzny, unikatowe poprzez swoje bogactwo różnorodności i wielokulturowości. Jest to region, który posiada ogromny kapitał przedsiębiorczych i ambitnych ludzi, a jednocześnie lokalnych patriotów” – napisał m.in. wicepremier
Statuetka Podlaskiej Marki przyznawana jest w dziesięciu kategoriach: Produkt Użytkowy, Produkt Spożywczy, Wydarzenie, Kultura, Społeczeństwo, Odkrycie, Marka bez Barier, Biznes, Inwestycja i Projekt 4.0. W każdej z nich kapituła konkursu nominuje maksymalnie trzech kandydatów do nagrody głównej, a następnie wskazuje zwycięzców. Są wśród nich najlepsze podlaskie produkty, wydarzenia, inicjatywy, organizacje i przedsiębiorstwa. Jako „podlaskie marki” promują region, ale jak podkreślał Artur Kosicki, również są promowane przez samorząd województwa (organizatora Podlaskiej Marki).
Poniżej prezentujemy laureatów tegorocznej edycji.
Kategorie: Produkt Użytkowy, Spożywczy i Wydarzenie
Produkt Użytkowy kapituła konkursu przyznała brańskiej firmie Wald Gold Sp. z o.o. za Stronger XL, czyli siatkę rolniczą do belowania. Prezes firmy Katarzyna Syczewska dedykował tę nagrodę swoim współpracownikom, bo jak się wyraziła: „cóż jest wart pasterz bez swoich owieczek”.
Najlepszym w kategorii Produkt Spożywczy okazało się piwo Janusz Moczywąs – niemiecki lager z Puszczy Knyszyńskiej Browaru Waszczukowe z Czarnej Białostockiej.
Natomiast w kategorii Wydarzenie Podlaską Markę 2022 przyznano Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Białymstoku za targi „Polska Smakuje”, jedno z większych wydarzeń, organizowanych dla producentów żywności regionalnej w województwie podlaskim.
– To jest wasza nagroda, wasz sukces – mówiła dyrektor białostockiego oddziału KOWR Jadwiga Zabielska zwracając się do swoich pracowników. Zachęcała także zebranych do odwiedzenia targów, które odbywają się w Augustowie na początku lipca.
Kategorie: Kultura, Społeczeństwo, Odkrycie
Kulturalną markę 2022 zdobył działający przy Podlaskim Instytucie Kultury w Białymstoku Zespół Pieśni i Tańca Kurpie Zielone. Dyrektor PIK Agnieszka Kurzyna-Zarzecka podkreślała, że nagroda ma wymiar szczególny, bo wyróżnienie zostało przyznane Kurpiom Zielonym w roku jubileuszu 70-lecia istnienia.
ZPiT Kurpie Zielone to jedna z najstarszych tego typu grup nie tylko w województwie, ale też w Polsce. Rozpoczął swoją działalność w 1953 r., z inicjatywy prof. Stefana Sobierajskiego. Gratulacje zespołowi złożył także wicemarszałek Marek Olbryś - rodowity „Kurpś”. Zaprosił też Kurpie Zielone do Skansenu Kurpiowskiegow Nowogrodzie – instytucji kultury od niedawna nadzorowanej przez Samorząd Województwa Podlaskiego.
Laureatem w kategorii Społeczeństwo został Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży. – Ta nagroda to zobowiązanie na przyszłość, wspaniałe docenienie naszej pracy, tak bardzo potrzebnej – mówiła dyrektor łomżyńskiego ośrodka Renata Szymańska.
Placówka udziela świadczeń medycznych szerokiej grupie osób potrzebujących pomocy i wsparcia, zagrożonej wykluczeniem społecznym. Pomoc otrzymują tu osoby uzależnione oraz członkowie ich rodzin. W roku 2022 z pomocy psychologów i psychoterapeutów skorzystało 809 osób. Dwa lata temu ośrodek zmienił siedzibę na większą, co pozwoliło poszerzyć jego działalność. Jak ważną rolę pełni Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży świadczy liczba głosów otrzymanych w plebiscycie Podlaska Marka Konsumentów. Na placówkę oddano ich ok. 3 tysiące.
Dzięki niemu podlaskie chaty znane z Krainy Otwartych Okiennic mogą stać się rozpoznawalne na całym świecie. Łukasz Więcek przy wsparciu Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej stworzył prototyp zestawu klocków LEGO prezentujący wiejski domek na wzór tych, które można napotkać w miejscowościach Puchły, Soce czy Trześcianka. Zestaw powstał w ramach konkursu LEGO Ideas i może trafić do masowej produkcji. I to właśnie klockowa chata zdobyła tytuł Podlaskiej Marki 2022 w kategorii Odkrycie. – Nigdy nie myślałem, że za pomocą chaty z klocków Lego można rozpromować Podlaskie w świecie, a jednak można – żartował Łukasz Więcek.
Kategorie: Marka bez Barier, Biznes, Inwestycja i Projekt 4.0
W tym roku po raz drugi przyznano nagrodę w kategorii Marka bez Barier. Otrzymują ją osoby, instytucje lub organizacje, które wychodzą naprzeciw osobom z niepełnosprawnościami. W tym roku statuetkę wręczono Fundacji na Rzecz Wspierania Osób z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu i Innymi Niepełnosprawnościami „A jak…” za wczesne wykrywanie zaburzeń komunikowania się oraz rozwoju społecznego u dzieci.
– Dziękuję za zauważenie naszej działalności, którą od czterech lat realizujemy w żłobkach miejskich w Białymstoku – mówił prezes fundacji Wojciech Marek Depczyński, a nagrodę dedykował wszystkim zaangażowanym w działania fundacji.
W kategorii Biznes bezkonkurencyjna była wysokomazowiecka Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA. – Pokazujemy lokalny charakter tak wielkiej firmy, pokazujemy, jak ważne są korzenie – powiedziała dyrektor exportu Mlekovity Magdalena Szabłowska
W kategorii Inwestycja zwyciężyło Planetarium wraz z Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Rektor uczelni Robert Ciborowski, dziękując za nagrodę, przypomniał, że Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne powstało m.in. dzięki zaangażowaniu Samorządu Województwa Podlaskiego.
Natomiast Podlaską Markę za Projekt 4.0 otrzymała Spółka Tobo – producent mebli. Istniejąca od 25 lat firma wprowadza i wykorzystuje innowacyjne metody produkcji, nieustannie udoskonala swój park maszynowy, podnosząc jakość produkowanych mebli, a nowoczesne systemy zarządzania podnoszą także jakość i komfort pracy zatrudnianych osób.
Adam Woronowicz został Honorowym Ambasadorem Województwa Podlaskiego
– Honorowy Ambasador Województwa Podlaskiego to wyjątkowy tytuł, dla wyjątkowej osoby. To osoba szczególna, profesjonalista w każdym calu i człowiek, który do Podlaskiego jest przywiązany całym sercem – zapowiadał zdobywcę tytułu marszałek Artur Kosicki.
Znakomity aktor, odtwórca wielu wspaniały ról, m.in. ks. Jerzego Popiełuszki w filmie „Popiełuszko. Wolność jest w nas” urodził się i wychował w Białymstoku. – Tu jest mój dom, moja mała ojczyzna. Dokładnie 30 lat temu po napisaniu matury wyjechałem z tego domu i nigdy nie przypuszczałem, że od tego momentu będę tu tylko gościem. Tym bardziej jestem wzruszony, że doceniliście mnie państwo, a wracam tu za każdym razem, tu ładuje akumulatory, bo wydaje mi się, że największą marką są ludzie, wśród których czuję się u siebie – mówił Adam Woronowicz. – Nigdy nie zapominam skąd jestem – dodał.
Podlaska Marka Konsumentów i Ambasador Podlaskiej Gospodarki 2023
Swoją „markę”, jeszcze przed galą finałową, wybrali konsumenci. W tym roku najwięcej SMS-owych głosów, bo aż 3,2 tys., otrzymała Niepubliczna Terapeutyczna Szkoła Podstawowa „Bajka” w Suwałkach. To placówka przeznaczona dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu. Rozpoczęła działalność w 2010 roku, a powstała z inicjatywy rodziców i terapeutów, jako wyjście naprzeciw ogromnej potrzebie stworzenia miejsca, które pomoże rozwijać się dzieciom ze specjalnymi potrzebami. W głosowaniu na ulubione marki z regionu oddano łącznie ponad 12 tys. głosów.
Natomiast Ambasadorem Podlaskiej Gospodarki w 2023 roku będzie Kuchnia Vikinga - Catering dietetyczny. Firma, która codziennie dostarcza do odbiorców w całym kraju około 1 tys. zdrowych posiłków.
Podobnie jak w latach ubiegłych gala finałowa miała unikalną oprawę. Tym razem motywem przewodnim był kosmos. Muzyczną atrakcją wieczoru były występy GrubSona, Szeptuchy i Małgorzaty Ostrowskiej.
W gali uczestniczyli m.in.: abp Józef Guzdek, przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego Bogusław Dębski, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, Wiceminister Obrony Narodowej Michał Wiśniewski, Wiceminister Nauki i Edukacji Dariusz Piontkowski, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adam Andruszkiewicz, podlascy posłowie: Kazimierz Gwiazdowski, Jarosław Zieliński, Paweł Krutul, Robert Winnicki i Stefan Krajewski oraz senatorowie Jacek Bogucki, Mariusz Gromko i Marek Komorowski.
Zobacz Galerię
26 Zdjęć
Źródło: www.podlaskie.eu
Oprac.: Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
Foto: Paweł Krukowski / UMWP
0 komentarze